Doorgaan naar hoofdcontent

Zeem, ouwe zemelaar!

 Zeem, een woord van niks en ik vond het altijd maar een raar gezicht bij die fietsers: zo'n dik stuk in die broekjes. ik vond die broekjes sowieso geen gezicht. En nu draag ik ze zelf! En ga ik er een blog over schrijven. Het stukje over de zitbotjes deden al wat stof opwaaien, ik ontving er aardig wat reacties op via social media, dus ik ben benieuwd naar de reacties op dit onderwerp.

Zeem matters! Zeem is belangrijk! Zeem is niet zomaar een stukje spons waar je op zit, nee, zeem is het prachtige, fluwelen kussentje waar jouw trofeeën op rusten tijdens een rit! En goedkoop is toch echt wel duurkoop en je krijgt zere billen van goedkoop zeem, plus; je geniet minder van je rit, want je denkt op een gegeven moment alleen nog maar; "Ah, shit, zere reet, hoelang moet ik nog??" en dat in tienvoud. En je stapt veel vaker af om je billen even wat rust te gunnen, dus je bent in plaats van bijvoorbeeld 2 uur, wel 3 uur onderweg. Goedkoop is dus duurkoop, je krijgt er zere billen van en je geniet minder van je rit. 

De jacht op een goede fietsbroek, met dus goed zeem, duurde bij mij wel een jaar, denk ik. Want ook ik dacht echt die enige goedkopere, maar toch fantastische broek te hebben gevonden. Voor 60 euro een driekwarts fietsbroek, voor 70 euro een lange broek en voor 50 euro een korte fietsbroek. En daar kwam een tweede korte broek bij, van Cube, waar ik overigens blij mee was, maar daar kom ik straks even op terug. Ik fietste nog relatief korte ritten met deze broeken, zo rond de 20 - 30km. Dus tja, ze voldeden net aan. Ik kreeg bij een km of 8 ongeveer, zere billen. Bij 8km begon de ellende, en ook het doorzetten, want zadelpijn is niet alleen een kwestie van goed zeem, het is ook een kwestie van doorgaan, verbijten en grenzen verleggen. Dus steeds wat langer dat afstappen uitstellen. Ik kon het rekken tot 15km uiteindelijk en moest toen toch echt even van dat zadel af, pfff. 

Mijn afstanden werden wat langer, ik begon aan een toch van 70km en wist daarna dat ik echt wel een duurdere broek moest kopen, met beter zeem, al was het alleen om te testen of dat nou echt, écht zou uitmaken. Ik kocht een Gobik broek, eentje met bretels en dat heet dan een BIBSHORT. Deze Gobik Limited 5.0 K9 bibshort bleek een compressiebroek te zijn ook nog, had ik weer! Niet op gelet, maar het zit niet beroerd. Dat de rest van je bovenbeen eruit wordt geperst aan de onderkant, is een ander verhaal, maar deze Gobik bibshort maakte de zadelpijn verleden tijd! Voor 99 euro heb ik een goede fietsbroek gescoord. Met zeem van 11mm dik (uit mijn hoofd) en natuurlijk speciaal voor het vrouwelijk lichaam, zodat je, sorry maar het moet benoemd worden, minder snel een dood gevoel krijgt daar beneden. Want ja, het gaat niet alleen om je billen, ook aan de voorkant zit gevoel, maar na een lange rit en slecht zeem, zit daar helemaal geen gevoel meer in en hoop je maar dat dat toch weer terugkomt...



Dus ja, mijn Gobik broek is een goede aankoop. daar kan ik echt langer mee doorfietsen. Toch wilde ik nog een korte bibshort erbij, want stel je voor (ik sluit niks meer uit op fietsgebied) dat ik ooit op, kuch, fietsvakantie ga (ik hoor mensen lachen nu), dan moet ik toch een 2e broek hebben. En dus kocht ik na enig research nog een SPORTFULL Classic bibshort erbij voor 80,95 euro (de dame werd er niet bijgeleverd).

Deze kocht ik omdat het geen compressiebroek is, en omdat de pijpen wat langer zijn. En ook met deze broek kan ik langer doorfietsen, dus een goede aankoop. Ik kreeg bij deze broek trouwens een crème, waarmee je je zitvlak kunt insmeren, zodat je geen schuurplekken krijgt, maar das voor de echte die-hards die afstanden fietsen van meer dan 100km. En daarbij, ik draag trouwens nog gewoon een sportonderbroek. Je schijnt in zo'n wielrenbroek geen onderbroek te moeten dragen, want dat gaat irriteren, maar eh, mij niet gezien hoor, zonder onderbroek in zo'n fietsbroek! Moet er niet aan denken dat ik uit mijn broek scheur! Of val en de broek scheurt stuk. Of ben ik nu aan het doemdenken? 

Anyway, zeem doet er dus toe! Niet op bezuinigen, des te meer geniet je van je rit!

Liefs van Ilse.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De basics: wat is nou eigenlijk een gravelbike?

Hoe kom ik er nou bij om een gravelbike te kopen... Ik had dus de mountainbike en heb echt genoten van de ritten door de natuur. Dus de verschillende mountainbikeparcours die ik had gefietst, hadden ook mooie en leuke dingen. Zo fiets je natuurlijk dwars door de natuur, weg van de stadse geluiden en de auto's, het is genieten van het gefluit van vogels en de uitzichten om de paden heen. Maar... ik had ook irritatie: ik was nog niet zo snel en op de singletrack paden ervaarde ik stress wanneer er een andere mountainbiker achter mij fietste die sneller was en ik dus moest laten passeren. In plaats van te genieten, was ik inmiddels meer bezig met letten op achtervolgers en plekken waar ik opzij kon gaan om ze te laten passeren. Bovendien vond ik het zo druk worden op de parcours, het leek wel alsof heel Nederland was gaan mountainbiken nu de sportscholen gesloten waren! En er waren ook veel meer elektrische mountainbikes bijgekomen, sommige mountainbikers droegen helemaal een BMX pak,