Doorgaan naar hoofdcontent

De basics: wat is nou eigenlijk een gravelbike?

Hoe kom ik er nou bij om een gravelbike te kopen... Ik had dus de mountainbike en heb echt genoten van de ritten door de natuur. Dus de verschillende mountainbikeparcours die ik had gefietst, hadden ook mooie en leuke dingen. Zo fiets je natuurlijk dwars door de natuur, weg van de stadse geluiden en de auto's, het is genieten van het gefluit van vogels en de uitzichten om de paden heen. Maar... ik had ook irritatie: ik was nog niet zo snel en op de singletrack paden ervaarde ik stress wanneer er een andere mountainbiker achter mij fietste die sneller was en ik dus moest laten passeren. In plaats van te genieten, was ik inmiddels meer bezig met letten op achtervolgers en plekken waar ik opzij kon gaan om ze te laten passeren. Bovendien vond ik het zo druk worden op de parcours, het leek wel alsof heel Nederland was gaan mountainbiken nu de sportscholen gesloten waren! En er waren ook veel meer elektrische mountainbikes bijgekomen, sommige mountainbikers droegen helemaal een BMX pak, alsof ze gingen stunten. Zij gingen zo snel, sneden soms ook bochten af waardoor we bijna botsten. Ik vond het gewoon te gevaarlijk worden. 

Omdat ik toch erg genoot van het fietsen in de natuur, maar ook wel over de weg wilde fietsen, was een racefiets niet geschikt, daarmee kun je niet makkelijk de bospaden over. En zo kwam ik uit bij een gravelbike: de combinatie van een mountainbike en een racefiets. Door de bredere voorvork kun je onder een gravelbike bredere velgen kwijt en dus ook bredere banden met allerlei soorten profiel. Zo kun je er racefietsbanden onder plaatsen, maar ook mountainbikebanden. Zo kun je je op de weg sneller verplaatsen dan met een mountainbike, je hebt nu eenmaal minder weerstand van de brede banden die op een mountainbike zitten. Er zijn nog veel meer verschillen tussen een gravelbike en een racefiets, wil je weten welke dat zijn, dan kun je de video van Futurumshop bekijken door op de volgende link te klikken: https://youtu.be/58wtevyYtcE

Met een racefiets kun je niet fietsen over paden zoals op de volgende foto... 


Lekker door de modder trappen, dan kan met een mountainbike en een gravelbike. Dat wordt stilstaan met een racefiets...

Verder kun je op de volgende foto's zien over welke soorten ondergrond of paden ik zoal fiets: 








Zo, even een simpele uitleg. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je die stellen door te reageren op één van mijn blogs.

Liefs van Ilse.


Reacties

Een reactie posten