Doorgaan naar hoofdcontent

Het is even wennen...

Zo dan, de houding die je hebt op een gravelbike, of racefiets, is even wennen zeg. Je zit behoorlijk voorover gebogen om goed bij je remmen en het schakelmechanisme te kunnen. Aan die houding moet je echt wennen, je fietst niet in ÊÊn keer even lekker 100km weg, of 30. Althans, ik niet. Datzelfde geldt natuurlijk voor je billen, want het zadel is hard. Dat hierbij je fietsbroek een zeer belangrijke rol speelt, zal ik in een ander blog vertellen. Maar zadelpijn, da's wel even een dingetje...

De platte trappers van mijn gravelbike heb ik vervangen voor MTB pedalen van CRANKBROTHERS, Crankbrothers Stamp 1 MTB Pedalen Zwart koop je bij Futurumshop.nl, dat zijn platte pedalen met pinnetjes waardoor je schoen niet snel van je pedaal afglijdt. Ik wil geen klikpedalen, want ik ben veel te bang dat ik ze niet snel genoeg los krijg bij een stop en zo omkiep. En ik wil natuurlijk geen flater slaan... 



Inmiddels ben ik aan de houding op deze fiets gewend, maar de zadelpijn blijft een dingetje. Ik heb inmiddels dus ook het zadel veranderd. Daarvoor heb ik de afstand tussen mijn zitbotjes opgemeten. Die afstand is belangrijk, dames en heren, nooit geweten, maar het is zo. Die afstand kun je laten opmeten bij een goede fietsenzaak, maar ook zelf, door gewoon een stuk karton op de grond te leggen en daarop te gaan zitten, even goed heen en weer rollen met je billen van links naar rechts en van voren naar achteren en wanneer je er dan na 1 minuut vanaf gaat, zie je dat er 2 puntjes zijn te zien in het karton. En ja, zelfs wanneer je zulke grote billen hebt als ik! (niet lachen!) De afstand tussen die puntjes even opmeten en je heb je de afstand tussen je zitbotjes Deze afstand heb je dus nodig wanneer je een goed zadel uit gaat zoeken. Daarbij is je zithouding belangrijk; hang je erg voorover, wiebel je veel op je zadel, wil je een dicht zadel, of eentje met een gleuf erin, of eentje die een uitsparing heeft aan de voorkant. En natuurlijk of je een man of een vrouw bent. Het is een kwestie van goed uitzoeken wat je wilt, bij de goede webshops (ik ben een online shopper) kun je via een test uitkomen bij een goed model dat geschikt is voor je zithouding. En daarna is het een kwestie van testen in de praktijk. Daarbij is enig geduld vereist, hoor, want ook al zit je op watjes, bij wijze van, je kont blijft pijn doen op den duur. Maar een goed zadel kan dus al heel wat schelen! Maar het is ook wel een kwestie van gewenning. Inmiddels krijg ik pas echte zadelpijn bij de 40km. Dat is ook een kwestie van oefenen, steeds weer wat langer fietsen, even door de pijn heen.

Ik heb tot nu toe alleen de pedalen en het zadel aangepast aan Gemma, maar ben wel aan het kijken naar een andere kleur stuurlint (paars met glitters het liefst, haha) of misschien wel een ander stuur! Want er zijn tegenwoordig meerdere gravelbike-sturen:





Het blijft gewoon leuk om af en toe eens te kijken wat je kunt veranderen aan je fiets. Zo kun je de paint ook laten overspuiten naar eigen smaak, dat is natuurlijk ook supergaaf! Dure hobby dus.
Rechts op mijn blog vind je links naar webshops waar ik mijn spullen vandaan haal. Goede, betrouwbare webshops met een uitstekende service. 

Liefs van Ilse.


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

De basics: wat is nou eigenlijk een gravelbike?

Hoe kom ik er nou bij om een gravelbike te kopen... Ik had dus de mountainbike en heb echt genoten van de ritten door de natuur. Dus de verschillende mountainbikeparcours die ik had gefietst, hadden ook mooie en leuke dingen. Zo fiets je natuurlijk dwars door de natuur, weg van de stadse geluiden en de auto's, het is genieten van het gefluit van vogels en de uitzichten om de paden heen. Maar... ik had ook irritatie: ik was nog niet zo snel en op de singletrack paden ervaarde ik stress wanneer er een andere mountainbiker achter mij fietste die sneller was en ik dus moest laten passeren. In plaats van te genieten, was ik inmiddels meer bezig met letten op achtervolgers en plekken waar ik opzij kon gaan om ze te laten passeren. Bovendien vond ik het zo druk worden op de parcours, het leek wel alsof heel Nederland was gaan mountainbiken nu de sportscholen gesloten waren! En er waren ook veel meer elektrische mountainbikes bijgekomen, sommige mountainbikers droegen helemaal een BMX pak,